Opintomatka Tžekkiin 2019


Menopäivänä aluksi saimme matkata privaatilla sähköraitiovaunulla 1800 luvulta.


Vaunulla teimme kaupunkikierroksen, samalla koimme vanhan tekniikan toimivuuden.


Sitten siirryimme kokeilemaan uudempaa tekniikka.


Sähköpotkulautoja oli vuokrattavana ympäri kaupunkia nettisovelluksella.


Ja päivän lopuksi syömään Strahovin luostarin panimoravintolaan.


Maanantaina aloitettiin Czechinvestin tiloissa, joka avustaa yritystoiminnan aloittamista Tžekissä.


Siellä herätti vilkasta keskustelua Suomen ja Tžekin talouksien vertailu.


Puolen päivän jälkeen suunnattiin Mlada Boleslaviin, Skodan tehtaalle, jossa seurattiin kun pelti alkaa muotoutua nykyaikaiseksi autoksi. Tehtaalla ei tietenkään saanut kuvata.


Esillä oli kuitenkin mallia tulevasta.


Ja museossa oli esillä runsaasti vähän vanhempaa kalustoa.


Vierailimme myös Mlada Boleslavin "ekologisella" sähköntuotantolaitoksella.


Voimalassa poltettiin ruskohiiltä tarkasti seuratussa prosessissa.


Voimalaitoksessa otettiin myös "virallinen" ryhmäkuva.


Matka-ajatkin käytettiin hyödyksi mennen tullen, kun energiakonsultti Matti Litja analysoi Suomen ja Tžekin yrityskulttuurien eroista, ja luennoi energiateollisuudesta


Raideliikenteeseen tutustuttiin monipuolisesti, uusiin ja vanhoihin ratikoihin, metroon ja juniin.

Kustannuksissa säästettiin kulkemalla Prahan vierailukohteisiin julkisilla.


Tiistaina aloitettiin Prahan energialaitoksella.


Prahan sähkönjakeluverkko.


Näitä muuntajia on helppo siirtää. Nähtiin vanhaa kalustoa.


Myös uudempaa sähkölaitteistoa oli esillä.


Iltapäivä Prahan vanhalla vedenpuhdistamolla, jossa nähtiin vanha toimintakuntoinen höyrykone ja valta-akselivoimansiirto.


Seikkailtiin vesitunneleissa ja ihmeteltiin entisten muurareiden taitoa.


Keskiviikko alkoi Stechovicen padolla jossa kohteena oli CES yhtiön voimala ja pumppuvoimala.


Näitä putkia pitkin vesi pumpataan Slapyn tekojärveen ja kalliin energian aikana tehdään sähköksi.


Pumppuvoimalan putouskorkeus 214m ja teho n. 45 MW. Joen voimala n. 15MVA.


Bustehradissa vierailukohteena oli University Centre for Energy Efficient Buildings. (UCEEB)


Yliopistokeskuksessa tutkittiin älytaloja ja energiapihiä rakentamista.


Tutkimuslaitteina oli mm. keinoaurinko.


Erilaisia energian talteenottolaitteita UCEEB tutkimuslaitoksessa.


Tämän jälkeen Roztoky:yyn Eaton voimayhtiöön, joka valmistaa energiaa säästäviä tuotteita.


Eaton European Innovation Center (EEIC) keskittyy sähkö-, hydrauliikka-, auto- ja aerospace aloihin.


Torstaipäivä tutustuttiin erittäin laajaan ja kattavaan Tekniikan museoon Prahassa.


Siellä mm. oma uutisten lukijamme raportoi kameroiden edessä.


Museon ajoneuvo-osasto oli laaja, junia, lentokoneita, autoja, moottoripyöriä ja polkupyöriä eri vuosisadoilta. Lisäksi kaivos-, energia, elekroniikka-, Valokuva- ja rakennustekniikkaa. y.m.


Yksi näyte museon pihalla olevista "taideteoksista"


Illalla vielä katsastimme Karlin kaupunginosan älykkään valaistuksen, jossa valot voimistuivat paikoissa joissa oli liikkujia.


Ja lopuksi ne välttämättömät turistikuvat Prahasta: Astronominen kello,


ja Kaarlensilta.